Made in Czechoslovakia - Karosa ŠD/ŠM 11 /1:43/ Mega Graphic

Rozpracované modely z papíru

Made in Czechoslovakia - Karosa ŠD/ŠM 11 /1:43/ Mega Graphic

Příspěvekod Vlcacka » 08 bře 2009, 19:47

Nakonec jsem se rozhodla pro pohádku o Mášence a Dášence. :-) Model každý má cirka sedmdesát dílů s tím, že jsou zde nabízeny alternativy na zplastičnění exteriéru (ozdobné lišty, odrazky, světlomety blinkrů atd...) a i nápravy (přední natáčivá nebo nenatáčivá náprava). I bez interieru si myslím že jsou to roztomilé busíky a vcelku tvarově věrné. :-)

Obrázek
Obrázek

Ještě přidám nějaké info o předloze těchto modelů.

Karosa ŠM 11

Od předchozích autobusů Škoda 706 RTO se ŠM 11 odlišoval celou koncepcí. Měl samonosnou karoserii panelové konstrukce, motor umístěný uprostřed mezi nápravami pod karoserií (místo na přední nápravě) a pneumatické odpružení. Cestující ocenili zejména troje nástupní a výstupní dveře, přičemž přední dveře byly umístěny ještě před přední nápravou. Podlaha byla umístěna také níže, dveře byly širší a výhled ze stanoviště řidiče byl lepší než u typu 706 RTO. Stejně jako jeho předchůdce měl vůz ŠM 11 dělené přední okno (kromě několika málo výjimek), které bylo odstraněno až u jeho nástupce – Karosy B 731. První funkční vzorek byl vyroben již roku 1961, některé jeho součástky však pocházely ze západní Evropy (motor, zadní náprava). Další dva prototypy se objevily v letech 1962 a 1963. V roce 1964 byla vyrobena ověřovací série, sériová výroba začala koncem roku 1965 a trvala až do roku 1981, kdy byl vůz ŠM 11 ve výrobě nahrazen autobusem B 731. Celkem bylo vyrobeno přibližně 9900 vozů ŠM 11.
Vzhledem k monopolu, který společnost Karosa do roku 1989 měla, se vozy typu ŠM 11 objevily ve všech československých městech. Nejvíce jich ale jezdilo v Praze, v roce 1978 1249 kusů (celkem Dopravní podnik hl. m. Prahy zakoupil více než 2100 kusů ŠM 11). Nejdéle byly v provozu v Opavě, poslední vozy zde dojezdily v roce 1994.
Na rozdíl od vozů 706 RTO, které byly ve velkém exportovány, vozy ŠM 11 takto úspěšné nebyly (i když se jednalo o nejexportovanější variantu řady Š). Do zahraničí jich bylo prodáno okolo 2000 kusů. Objevily se např. v Bulharsku, Maďarsku, Mongolsku nebo Polsku.

Karosa ŠD 11

Karosa ŠD 11 je model dálkového meziměstského autobusu vyráběného národním podnikem Karosa Vysoké Mýto v 60. a 70. letech 20. století. Vůz ŠD 11 byl nástupcem dálkové verze autobusu Škoda 706 RTO označené jako 706 RTO LUX. Po ukončení výroby vozidel Karosa řady Š byl v produkci nahrazen vozem Karosa LC 735.
Autobus Karosa ŠD 11 (Škoda – výrobce motoru – dálkový, číslice 11 označuje délku vozidla) konstrukčně vychází z městské varianty ŠM 11. Jedná se o standardní dvounápravový vůz se samonosnou karoserií panelové konstrukce. Motor vozidla je umístěn pod karoserií mezi nápravami. Protože se jednalo o autobus pro dlouhé meziměstské linky nebo pro zájezdy, v pravé bočnici se nacházely pouze jediné, ručně pomocí kliky ovládané dveře pro cestující, které se nacházely před přední nápravou. Některé vozy ŠD 11 ale měly i dveře druhé, ty byly umístěny na druhém konci autobusu až za zadní nápravou. Sedadla pro cestující, pohodlnější než u linkové verze ŠL 11, byla umístěna v rozmístění 2+2 se střední uličkou.
Pro první autobusy ŠD 11 (označované jako „Evropabusy“) bylo vyrobeno také několik kusů tzv. rotelu typu LP 30. Jednalo se o přívěs – „hotel“ na kolech, v němž bylo umístěno 30 lůžek, umývárna, šatna a WC.
Vyroben byl také jeden prototyp vozu ŠD 11.2050 (též označován jako ŠD 11 Lux). V tomto případě se jednalo o vůz zcela odlišného designu, který byl postaven na podvozkové skupině Karosy řady Š. Zajímavostí u tohoto autobusy byly např. pomocné reflektory, které se natáčely společně s otáčením volantu. Vůz ŠD 11.2050 získal na mezinárodní autobusové výstavě ve francouzském Nice druhé místo.

Zdroj textu Wikipedia.cz

POKRAČOVÁNÍ 14.3.2009
Ráda investuji do cenných papírů, ale akcie to nejsou...
Vlcacka
1:72
 
Příspěvky: 132
Registrován: 04 led 2009, 13:24
Bydliště: Praha 10

Re: Made in Czechoslovakia - Karosa ŠD/ŠM 11 /1:43/ Mega Graphic

Příspěvekod Vlcacka » 17 bře 2009, 08:40

Tak to vypadá, že se do tohoto pustím až po Harleyovi...takže prosím trpělivost. :oops:
Ráda investuji do cenných papírů, ale akcie to nejsou...
Vlcacka
1:72
 
Příspěvky: 132
Registrován: 04 led 2009, 13:24
Bydliště: Praha 10


REKLAMA

Zpět na Papírové modely

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron